en ole kaunis nainen
olen nainen joka pesi kasvonsa vain vedellä ja hinkkasi ihohuokoset ärtyneiksi.
en ole siis se nainen joka osasi käyttää deodoranttia
olen enemmänkin se nainen joka huomasi puun oksat ja niiden suunnat, ennenkuin ymmärsi olevansa alasti keskellä toria.

olen itkijänainen
huutajanainen
joka tulee tilaamatta kaikkiin surun ja ilonjuhliin vain rakkaudesta elämään

olen epäpätevä itkijänaisen ammatissani koska välillä purskahdan nauruun juuri traagisimmassa kohdassa

olen nähnytnainen
ennen sanottiin huora, nykyään kokenut

olen käytetty,nöyryytetty,poisheitetty, päälle syljetty, hakattu ja vihattu nainen.

olen asfalttinainen

seison kadulla viimassa ja kulutan ihoani kovemmaksi
"tämä on sitä oikeaa ihonhoitoa perkele" kun rekka tyrskäyttää rapaa naamalleni
olen kuivaa hilseilevää kiveä
lihakseni katukivetyksen osia, irti vierineitä mukulakiviä.

"näillä voimilla käveltäisiin tampereelle ja takaisin".

asfalttinainen ei välitä vaikka miehet eivät pidä sen lihaksia seksikkäänä. se pitää kykyään puolustautua ja selvitä tärkeämpänä.

paitsi sinä tietysti. sinä pidät asfalttinaisesta ja sen näkee kun katsot minua.

olen hullunainen.
vauhkonainen.
silmät pelästyneen eläimen tai vaanivan krokotiilin.
tai uinuvan keskitalven jos psykoosilääkkeet päättävät lamata keskushermostua enemmän kuin muulloin juuri tänään.

hullunaisen suu on vaahdossa kun se selittää.
se rakastaa selittää.
se rakastaa hypätä sängylle ja hyppiä ympäriinsä.
se muistuttaa lapsinaista.

lapsinainen on pikkutyttö.
pikkutyttö pissaa pusikossa.
ihmettelee koppakuoriaista, kääntää ne mahalleen.
lapsinainen hihittelee ja temppuilee ikävästi.
"en osaa maksaa laskuja".

silmäni ovat välillä laiskat, väsyneet ja tummat silmän aluset.
välillä ne syttyvät, kimmeltävät ja innostuvat niin että verkkokalvo kastuu.

en ole kaunis nainen kaikille
mutta osaan rakastaa niinkauan kun silmäni vielä osittain edes kimmeltävät.

olen se nainen jonka kynnen aluset on täynnä paskaa ja hampaat väärällään.

olen rakkausnainen jonka keho kestää kivun ja muistot.
rakkausnainen kestää rakkauden.

olen nainen jonka väärät hampaat eivät estä hymyä saapumasta.